700 LAT PILCHOWIC
RYS HISTORYCZNY
700 – letnia historia Pilchowic zaczęła się od wzmianki w ,,Liber funadationis episcopatus Vratislaviensis” (,,Księga uposażeń biskupstwa wrocławskiego”), sporządzonej za czasów biskupa Henryka z Wierzbna. Jest ona najstarszym zachowanym źródłem historycznym, w którym po raz pierwszy odnotowano istnienie Pilchowic. Dawniej sądzono, że ,,Księga...” powstała w 1305 r.. Z najnowszych badań wynika, że dokument spisano wcześniej w 1295[1]r., więc cezury czasowe dotyczące początków miejscowości należy przesunąć o dziesięć lat wcześniej.
,,Liber fundationis ...” zawiera spis lokowanych na prawie niemieckim ( iure theutonico ) osad należących do biskupa wrocławskiego. Wg. R. Derdzińskiego ,,Liber fundationis Vratislaviensis“ - ,,powstał (...) z inicjatywy bp krakowskiego Jana Muskaty, pełniącego w l. 1258 –1293 obowiązki poborcy świętopietrza w metropolii gnieźnieńskiej, której podporządkowana była diecezja wrocławska. Jest to urzędowy wykaz dóbr i dochodów więc zawiera dokładne dane dotyczące zasięgu własności biskupstwa wrocławskiego na Śląsku, wykaz miast, wsi i osad będących własnością biskupa bądź diecezji oraz zestawienie dochodów Kościoła z należnej dziesięciny (...)”.[2], pozwala na określenie struktury osadniczej.
Przed założeniem osady musiało ukształtować się odpowiednie podłoże osadnicze i gospodarcze. Pierwsi prehistoryczni mieszkańcy na terenie obecnej gminy Pilchowice pojawili się w okresie paleolitu i neolitu. Odnaleziono toporki i siekierki należące do człowieka pierwotnego. [3] W V wieku ludność opuściła teren Śląska. Jak twierdzi Idzi Panic, obszar Pilchowic był niezamieszkały, aż do początków XIII w.[4] Wcześniej porastała go puszcza o pierwotnym charakterze. Prawdopodobnie ziemie te mogły znaleźć się w zasięgu plemienia Gołęszyców, graniczącego z Opolanami. W 1000 r., w wyniku zjazdu gnieźnieńskiego, stworzono strukturę kościoła w państwie Piastów. Powstały nowe biskupstwa m.in. we Wrocławiu i Krakowie. W związku z powyższym ukształtowało się pogranicze śląsko – małopolskie, które przebiegało kilkanaście kilometrów od Pilchowic.
Historia miejscowości, tak jak i dzieje Śląska, przeplatały się z przeszłością Polski Piastów ( 990 –1335 ), Czech ( 1335 –1526 ), Austrii ( 1526 –1740 ), Prus ( 1740 –1922 ), Niemiec ( 1922 –1945 ) i ponownie Polski ( po 1945 r.).
Na ukształtowanie się miejscowości wpływ miały podziały związane procesem rozbicia dzielnicowego. W 1136 r. Bolesław Krzywousty podzielił kraj między swoich synów. Śląsk oraz tytuł seniora otrzymał Władysław II Wygnaniec. Młodsi bracia wygnali seniora. Zwierzchnictwo nad Śląskiem objął Bolesław IV Kędzierzawy. Dzielnicę śląską zwrócono synom Władysława II. Oni z kolei przydzielili przyznane obszary swoim dzieciom doprowadzając do rozdrobnienia. W 1241 r. po śmierci Władysława I Opolskiego jego czterej synowie podzielili między siebie istniejące księstwo opolsko – raciborskie. Kazimierz otrzymał księstwo bytomskie z Toszkiem i Koźlem, które istniało 74 lata, aż do 1335 r. Doprowadził do rozwoju przyznanych ziem przez promowanie osadnictwa na prawie niemieckim. W 1289 r. złożył hołd lenny królowi Wacławowi II, uzależniając pod względem politycznym swoje ziemie od Czechów.
Rozdrobnienie spowodowało, iż odległości między księstwami i ich stolicami – Rybnikiem, Wodzisławiem, Raciborzem, Gliwicami, Bytomiem i Toszkiem zmniejszyły się. Małe księstwa przynosiły skromne dochody, co nie wystarczało na utrzymanie dworu. Dlatego miejscowi książęta poszukiwali racjonalniejszych metod gospodarowania. W miejscu niedawno wykarczowanej puszczy lokowano wsie i grody, do których czasem sprowadzano osadników z Niemiec. Nowe osady zakładano na korzystnym niemieckim prawie osadniczym. W ten sposób powstało ok. 50 wiosek.[5]
Pod koniec
rozbicia dzielnicowego, prawdopodobnie po 1281 r., po utworzeniu przez Kazimierza księstwa
bytomskiego, na skraju kasztelani toszeckiej i tegoż księstwa ulokowano Pilchowice.
W ,, Liber fundationis
episkopatis Vratislaviensis” zanotowano:
” I t e m i n P i l c h o v i t z e x p l e t a l i b e r t a t e e r u n t o c t a q i n t a m a n s i s o l v e n t e s f e r t o n e s, d e q u i b u s p r e p o s i t u r a O p o l i e n s i s o b t i n e t t r e s, r e l i q u i s u n t m e n s a e p i s c o p a t i s...”[6]
( także w Pilchowicach będzie po uwolnieniu 80 łanów płacących wiardunki, z których Zwierzchność Opolska ma trzy, reszta należy do stolicy biskupiej ).[7]
Autor ,,Liber fundationis...” informuje o tym, że Pilchowice ulokowano na prawie osadniczym niemieckim. Na podstawie tego prawa mieszkańcom przysługiwała wolnizna – zwolnienie od wszelkich obciążeń prawa polskiego, również dziesięciny. Nowe prawo osadnicze doprowadziło do szybszego rozwoju gospodarczego lokowanego terenu. Wieś została wyjątkowo korzystnie ulokowana. Posiadała aż 80 łanów ziemi i 120 morgów terenu zalesionego. Jak dowodzi ks. Alojzy Koziełek, była jedną z największych na Śląsku. Dla porównania podaje wielkości innych miejscowości np.: Sośnicowice - 39 łanów; Ostropa – 43, Żernica – 40; Smolnice – 47.[8] Z wspomnianych 80 łanów 13 (?) mogło należeć do sołtysa, 2 do plebana, po jednym do kmieci. Oprócz tego pilchowiccy osadnicy mogli otrzymać łąki, lasy i pastwiska dla wspólnego użytkowania. W zamian za to płacili czynsz w pieniądzu, uiszczali zwyczajowe świadczenia w naturze oraz odrabiali kilka dni pańszczyzny w roku, zazwyczaj wiosną i jesienią. Sołtys ( lub w osadzie lokowanej na surowym korzeniu zasadźca ) miał prawo reprezentowania wsi przed panem, otrzymywał 1/6 z czynszów i 1/3 z kar sądowych.[9]
Pierwsi mieszkańcy Pilchowic przypuszczalnie mogli posiadać słowiańskie pochodzenie, co wynika z brzmienia nazwy miejscowości. Można sądzić, że nieco później pojawili się osadnicy niemieccy, stąd też populacja wsi była słowiańsko – germańska. W XIX i XX w. odnotowano niewielką ilość Żydów.
„Liber fundationis...” pozwala określić również sposób zapisywania nazwy miejscowości jako Pilchowitz. Powyższą nazwę zaliczono do grupy patronimicznych nazw miejscowych. Zapis po części został zgermanizowany. Sugeruje, że właścicielem lub założycielem mógł być Pilch, ewentualnie jego potomkowie – Pilchowicy.[10]
Źródła niemieckie nazwę utożsamiały z gryzoniem – myszą popielicą lub terenem podziurawionym przez te gryzonie. Nazwę porównywano z osadą sąsiednią Mysią Górą ( Mysza Gora, Mausberg ).[11]
Zapis nazwy
miejscowości Pilchowice zmieniał się w czasie, jednak zasadniczo zachowywał
słowiańskie brzmienie, notowano go odpowiednio: Pilchowitz ( 1295 ); Pilchowicz
( 1315 ); Pylchowicz ( od 1447 );
Pilhowitz ( 1561 ); Pilchowice ( 1679 ); Pilchowitz
oraz Pylchowicz ( 1736 ).[12]
W 1936 r. w ramach akcji: ,,Fort mit der polnischen Fasade” ( ,,Precz z polską fasadą“ ) za sprawą nazistowskiego
burmistrza Richarda Kutschery zamieniono nazwę
na Bilchengrund.[13]
Pilchowice przez
pewien czas posiadały status miasteczka, które stanowiło centrum lokalnego
handlu. Nie można dokładnie określić od kiedy miejscowość takie prawa
nabyła, ponieważ nie odnaleziono dokumentu świadczącego o nadaniu praw miejskich. Najwcześniej określenia ,,oppidum
Pilhowitz” – miasteczko ( nie
Pilchowitz ) użył na mapie z 1561 r. Martin Helwig z Nysy. Jak
podaje R. Derdziński ok.1765 r. w Tabelach podatku gruntowego i ludności wsi
śląskich mówi się o ,,Stadtel Pilchowitz”- miasteczku Pilchowice, które
zamieszkiwało 54 gospodarzy, 2 chałupników i 9 rzemieślników.[14]
W 1817
r. funkcjonowało określenie ,,Staedtlein Pilchowitz”, a w 1896 – ,,Stadtel
Pilchowitz”. ,,Według spisu Topographisches Handbuch von Oberschlesien
Felixa Triesta z roku 1865 w
Pilchowicach ( Marktflecken u. Rittersgut ), miasteczku targowym i
dobrach rycerskich w roku 1855 żyło 720
mieszkańców, a w1861 roku 942 – w tym 884
katolików, 41
ewangelików i 17 Żydów. W miasteczku znajdował się kościół, kaplica
szpitalna oraz szkoła, 3
budynki urzędowe, 94 domy prywatne, jeden zakład rzemieślniczy i 109
gospodarstw domowych. Spośród 942 mieszkańców, 786 posługiwało się mową polską”[15].
Od połowy XVIII w. można określić nazewnictwo miejscowości oraz jej
symbolikę, za sprawą
Fryderyka Wielkiego, który 1742 r. nakazał by każda miejscowość
posiadała pieczęć z nazwą i herbem.
Pilchowice systematycznie rozwijały się. Cztery razy w roku
organizowano jarmarki, poprzedzone
targami bydła. W wyniku
ożywienia gospodarczego pozwolono na odbywanie targu (co poniedziałek). Zapewne nie pozostawało to bez wpływu na
dochody mieszkańców. W
początku XX w. w 1912 r. Johannes Chrząszcz charakteryzując stosunki wyznaniowe miejscowej społeczności ( 1127 katolików, 12
ewangelików, 6 Żydów ) posługuje się
nadal określeniem miasteczko targowe. Zarządzał nim burmistrz, który wraz z
pomagającymi mu 2 członkami Rady
tworzył magistrat, ten podlegał jednak właścicielowi Pilchowic.[16] W latach 30 – tych XX w. status
miejscowości zmienia się na: Gemeinde Pilchowitz – gmina Pilchowice (
1922 – 1936 ), a po 1936 Gemeinde Bilchengrund. Pilchowice przestały być
miasteczkiem. Po II wojnie światowej zdegradowano je do rangi gminy wiejskiej.[17]
W średniowieczu, jak wynika z ,,Liber fundationis...”
ok. 1295 r., Pilchowice mogły
stanowić duży ośrodek gospodarczy, gdzie prawdopodobnie funkcjonowała parafia.
Wokół istniały lub kształtowały się
nowe punkty osadnicze, które z czasem przekształciły się w dobrze zagospodarowane wsie.
Powstawanie osad, w niewielkim stopniu, poprzedzało w czasie tworzenie
się struktury kościelnej. Osady
powstawały wcześniej, ponieważ
by można było erygować parafię, najpierw Pilchowice musiały okrzepnąć
pod względem demograficznym i osadniczym. Przyjmuje się, że proces ten w
regionie gliwickim mógł trwać ok. 2 – 4 pokoleń.[18]
I. Panic proces ten podzielił na trzy etapy: przeddekanalny,
gdy zakładanie parafii miało charakter oddolny i spontaniczny, z inicjatywy
rycerzy i książąt. Powstały wtedy Stanice. Kolonizacyjny ( XIII –XIV
w.), gdy po części tworzono je spontanicznie, ale i przez celowe działanie
władz świeckich i kościelnych. Ulokowano wówczas Pilchowice. W XIV/XV w. nastąpił trzeci
etap – regularnego rozwoju.[19]
Podział administracyjny często pokrywał się z podziałem
kościelnym. Pilchowice w
średniowieczu należały do biskupstwa wrocławskiego, regionu ( księstwa ?)
gliwickiego i kasztelani toszeckiej. [20]Z
kolei autorzy ,,Liber fundationis” przyjęli układ terytorialny,
nawiązujący do mniejszych miejscowości. Region ( księstwo) oprócz Pilchowic
obejmował 22 osady ( Żernicę Siemiana
i Mniszą, Ostropę, Smolnicę, Knurów ). Parafia w Pilchowicach zgodnie z tym, co
pisze w 1335 r. kolektor papieski Galhard z Cahors, należała do archiprezbiteriatu
gliwickiego, wchodzącego w skład archidiakonatu opolskiego, a ta do biskupstwa wrocławskiego.
[21]W
latach 30 – tych XIV w. i w 1447 r. ( wg. spisu Mikołaja Wolffa ) oraz w 1667
r. przynależność Pilchowic była podobna. Wg. dokumentu z 1667 r. do parafii przydzielono
dwa kościoły: filialny w Smolnicy i parafialny w Wilczej. Do wcielenia kościołów
filialnych przyczyniły się najazd husytów ( 1420–1434 ) oraz wojna
trzydziestoletnia ( 1618 – 1648 ).[22]
W połowie XVII w. miejscowości, gdzie nie można
było odbudować sieci parafialnej przyporządkowywano sąsiednim do tzw.
kościołów matek. Mieściły się one w strukturach dawnego okręgu kościelnego (
potem dekanatu, pośrednio wczesnośredniowiecznych kasztelani ). Sprzyjało to
umacnianiu więzi lokalnych.[23] Tak więc parafia w Pilchowicach
wobec Smolnicy i Wilczej pełniła funkcję kościoła matki. W 1738 r. zreorganizowano sieć
archiprezbiterialną w diecezji wrocławskiej. Pilchowice wraz z
Smolnicą i Wilczą włączono do archiprezbiteriatu w Dębieńsku Wielkim.
Pilchowice do dekanatu
gliwickiego wróciły po plebiscycie w
1921 r., ale już bez Wilczej. [24]
Pilchowice po ulokowaniu były własnością biskupów
wrocławskich. W 1360 r. ks.
Mikołaj II raciborski nadał szlacheckie wójtostwo rycerzowi Stossako (
Staszkowi ). Jak dowodzi R.
Derdziński, za dokumentem ks. Mikołaja
II opawskiego w 1363 r. właścicielem osady był Lutold de Pilchowicz ( brat wojewody Wierzbipięty ), zaś 1379 – Paszko
Złodziej, wymieniony w dokumencie królowej polskiej i węgierskiej Elżbiety.[25] W 1411 r. rycerz Sigismund Smos
wydzierżawił folwark w Pilchowicach gminie w Zakrzowie, a potem go sprzedał. W latach 1420 – 1432 trwały w Polsce i na
Śląsku wojny husyckie. Okolica została spustoszona przez husytów, np. Gliwice.
Wieś znalazła się w rękach
czeskiej rodziny Holych, we władaniu, której pozostawała prawie 200 lat.
Właścicielami wówczas byli; Piotr Holy ( 1425 ); Mikosz ( Mikołaj
) Holy z Panietiec ( 1445 ); Jan
Holy z Panietiec, Mikulas Holy ( 1509 i1519 ).[26]
W XVII wieku panami na
pilchowickich włościach byli: Heinrich
i Johann von Holy ( 1666 ), w 1679 r. Johann von Holy i Georg
Koslowski.
W XVI i XVII w., gdy dziedzicami na
Pilchowicach była rodzina Holych ma miejsce kilka istotnych wydarzeń, które będą miały wpływ na dzieje
miejscowości i rodziny. Martin Helwig z Nysy umieścił Pilchowice na mapie
Śląska, a za razem po raz pierwszy miejscowość określił jako ,, oppidum” (
miasteczko ). W 1578 r. wieś otoczono umocnieniami, niestety sto lat
później w 1679 r. zostały zniszczone przez pożar. W 1658 r. w Opawie odlano cztery dzwony św. Jan, Maria (imiona dwóch
pozostałych są nie znane) przeznaczone
dla miejscowej parafii. Wzniesiono także nowy drewniany kościół, który
prawdopodobnie ok. 1800 r.
przeniesiono do Gorzyc ( został rozebrany 1839 ). Na terenie Pilchowic
funkcjonowała szkoła. W 1700 r. wybudowano nową szkołę parafialną.[27]
Wizytatorzy parafii bardzo pozytywnie wyrażali się o wyposażeniu świątyni. [28]
Nieco później w 1683 r. mieszkańcy stali się świadkami ważnego
wydarzenia – przemarszu wojsk Jan III Sobieskiego podążającego z
odsieczą ku Wiedniowi. Zapewne należało przygotować przemarsz wojsk. Na
Śląsk nałożono tzw. ,,podatek turecki” na rzecz tej wyprawy. Płacono go
jeszcze w następnym stuleciu. Prawdopodobnie dlatego wojska nie plądrowały
gospodarstw na trasie przemarszu, zaś zwyczajem Jana III drogę zadrzewiono
(lipy, dęby). Wybuch wojny trzydziestoletniej, pojawienie się epidemii i klęski
nieurodzaju doprowadziły do tego, że ludności było coraz trudniej wywiązywać
się z powinności podatkowych.[29] Za rządów Holych kolegiata św. Krzyża
w Opolu ( biskup Jakub von Salza ) posiadała dziesięcinę w Pilchowicach.
Kłopoty finansowe dotknęły i dziedziców. Zanotowano, iż Jan Holy pożyczył w
1486 r. z kościoła Wszystkich Świętych w Gliwicach 75 marek w zamian za 7,5 marki czynszu. Złą sytuację
ekonomiczną odczuła rodzina Holych, zmusiło ją to prawdopodobnie do sprzedaży majątku w
Pilchowicach.
Tymczasem w 1682 r. Jan Bernhard
hrabia Oppersdorf leżące niedaleko Pilchowic państwo rybnickie sprzedał
Juliannie Konstancji wdowie hr Wengerskiej za 60 300 zł tytułem przejętych
długów i 40 000 zł w gotówce. Państwo
rybnickie powoli zaczęło się rozwijać się, a jego właściciele wykupywali
okoliczne majątki.[30]
W 1689 r. napotykamy na kolejną właścicielkę.
Dobrami zarządzała Helena Eleonora von Reiswitz ( z domu
Gotschalkowska von Gotschalkowitz ), potem Friedrich oraz Carl Friedrich
von Reiswitz.[31]
W 1718 r. Pilchowice wydzierżawiono klasztorowi w Rudach, umowę o dzierżawie
przedłużono w 1721 r. o kolejne cztery lata. Starania o ponowne przedłużenie
nie powiodły się. Wówczas Carl Friedrich sprzedał Pilchowice
klasztorowi w Rudach.
W 1727 r. majątek w Pilchowicach zakupił hrabia
Wengersky ( posiadał już
Rybnik z 26 wsiami ). ,,Hrabiowie von Wengersky pochodzili z Polski. W czasie
wojny trzydziestoletniej przybył na Śląsk pułkownik wojsk cesarskich Albert
Krzysztof Węgierski i ożenił się z
Barbarą von Portugal. (...) W 1652 r. jego krewny Gabriel von Wengersky –
otrzymał potwierdzenie starego czeskiego stanu panów czyli tytuł barona. Był on
założycielem górnośląskiej linii tego rodu. Syn Gabriela – Gabriel Karol
baron von Wengersky z 1714 r.
otrzymał tytuł hrabiego. W II połowie XVII w. Wengerscy nabyli tzw. państwo
stanowe rybnickie, które posiadali ponad 100 lat. Władali również
majątkiem w okolicy Opawy, ale
główną ich siedzibą były Pilchowice do końca XVIII w”[32]. Po nim włości przejęli: Franc
Carl hrabia Wengersky ( do 1747 ), Emanuel ( do 1768 ). Zaś jego syn
Anton sprzedał część majątku – Państwo Rybnickie pruskiemu skarbowi,
zachowując dla siebie Pilchowice jako
spadek po stryju Józefie. [33]
Państwo Rybnickie
stanowiło rodzaj państwa stanowego, zostało wyodrębnione ze struktury ustrojowo - prawnej
księstw. Było niezależnym terytorium. Jego właściciele świadczyli przysięgę
lenna. Nabywali je od króla lub książąt śląskich, wraz ze wszystkimi prawami
śląskiego księcia lecz bez tytułu książęcego.
Kolejnymi
właścicielami byli Friedrich, Wilhelm, Maria. W 1785 r. hrabia Józef
Wengersky utworzył z państwa pilchowskiego majorat – ordynację ( Fideicommiss
Pilchowitz ), w skład której wchodziły: Pilchowice, Dolna Wieś, Wilcza Dolna i
Górna, Szczygłowice, Knurów, Krywałd, Kuźnia Nieborowska i Wielopole. Na mocy
majorat – ordynacji majątek miał przechodzić bez działów na bratanka. Zgodził
się na to król pruski, lecz ze zniesieniem ordynacji. Takie rozwiązanie, w
przypadku bezdzietności właściciela, zapobiegało podziałowi jego ziem.
Gdy ziemią pilchowicką zarządzali Wengerscy, wieś przeżywała rozkwit. Hrabiowie Wengerscy w
1740 r. ufundowali dymarkę w Kuźni Nieborowickiej. W 1763 r. zakupili Knurów i
Krywałd. Pilchowice posiadały wówczas status miasteczka ( Stadtel ). W starym
zamku umiejscowiono w 1758 r. zakład
karny dla 100 mężczyzn, potem w latach 1867 –1921 seminarium nauczycielskie.[34]
Centrum miejscowości wyglądało niczym ogromny plac budowy. Hrabiowie wybudowali
nowy pałac, ufundowali kościół ( 1779-1780, konsekrowany w 1781 ), wznieśli
plebanię i kostnicę. Zaś rentmistrz
hrabiego Wengerskego, Antoni Welzel, przekazał w testamencie swój majątek na
fundację publiczną. Zdecydowano, że zostanie wybudowany szpital w Pilchowicach.
Wykonawcami testamentu zostali właściciele miasteczka. Dla fundatorów, a za
razem właścicieli, musiał to być trudny okres. Ze względu na to, iż skarb pruski
potrzebował pieniędzy na prowadzenie wojny z Napoleonem. By uzyskać potrzebne finanse
obciążono nie tylko ludność, ale i zsekularyzowano zakony ( w 1810 r. ma miejsce kasata
Cystersów w Rudach ).
W związku z budową
i funkcjonowaniem szpitala i klasztoru pojawiło się wiele osób: Kayser,
Kuffner, Zillinger, dr Moritz czy J. Roger, które w życiu
miejscowości odegrały ważną rolę. Przybywali głównie z Wrocławia. Budowa
konwentu i szpitala spowodowała większe zainteresowanie tą inwestycją
Wengerskych. W 1819 r. Fryderyk Wengersky podpisał dokument o zniesieniu
pańszczyzny w Knurowie, być może w tym czasie kwestia pańszczyzny została
rozwiązana w stosunku do mieszkańców Pilchowic. W 1831 r. po śmierci hr. Franciszka Wengerskego
niekorzystnie sprzedano posiadłość pilchowicką. Od tej pory właściciele będą często zmieniali się.
W 1837 r. ks.
Limburg–Stirum kupił majorat Pilchowice ( z Knurowem, Krywałdem, Szczygłowicami i Nieborowicami ).
Dziesięć lat później w 1847 r. z klucza pilchowskiego Gustaw Peczyński wykupił
Knurów i Krywałd. W latach 80 – tych właścicielami Pilchowic zostali Artur
von Scheibner i Hugon Hammer.
W l. 1918 – 37 były własnością Pruskiej Izby Skarbowej, a od 1937 – Górnośląskiego Towarzystwa
Ziemskiego w Opolu.
Pilchowice systematycznie powiększały się. W XIX w. w
ramach industrializacji władze pruskie propagowały tworzenie kolonii. I tak w
okolicy Pilchowic powstały: Dolna Wieś ( Niderdorf ), Wielopole ( Wielopole –
Pilchowitz ), Młyn nad Bierawką ( Birawka Muhle ), Leboszowice, Kolonie
Gliwicka, Seminaryjna, a w latach 30 – tych Stanicka i Trześniówka. Potem włączono je do
Pilchowic.
Na przełomie XIX/XX w. kończy się uporządkowana historia,
miejscowość w szybkim
tempie zaczyna się zmieniać. Pilchowice stały się małym ośrodkiem
specjalizującym się w handlu ( targi ), lecznictwie, szkolnictwie i rolnictwie.
Podczas 100 lat istnienia szpital przyjął 71.652 pacjentów.[35]Oprócz
szpitala Bonifratrów utworzono
tu w 1907 r. dwie
placówki dla kobiet, prowadzone przez
siostry Służebniczki NMP ( jedna należała do Prowincji Opolskiej – Rynek 34,
druga – Prowincji Katowickiej – Dworcowa
20 ). Siostry zajmowały się leczeniem kobiet, pielęgnacją niemowląt, a w
l. 1933 – 45 prowadziły dom starców. [36]
Narastały antagonizmy narodowościowe. Na Śląsku coraz
bardziej uwidaczniała się ludność labilna. Doprowadziło to do niepokojów, a
nawet walki. Powyższe nastroje dały się odczuć w Pilchowicach. Proboszczem
został ks. Kubis – dobry gospodarz, twórca domu sierot, szpitala dla
kobiet. W miejscowym seminarium w l. 1868 - 1871 pracował jako nauczyciel j. polskiego i
religii ks. K. Damrot. Powrócił tu po przejściu na emeryturę, gdzie
będzie mieszkał i leczył się aż do śmierci ( marzec 1895 r. ). Królewskie
Katolickie Seminarium Nauczycielskie wykształciło ponad 1300 nauczycieli.
Podziały narodowościowe uwypukliły się mocniej w XX w.
Wybuchła I wojna światowa. Działania zbrojne nie objęły Śląska, ale spowodowały
zaburzenia w gospodarce, sparaliżowały komunikację, w przemyśle nastąpił
zastój, wzrosło bezrobocie.
W Pilchowicach szpital Bonifratrów
zamieniono na lazaret wojskowy. Z okazji 25 - tej rocznicy śmierci ks.
K.Damrota w 1920 r. przybyła do Pilchowic kilkusetosobowa wycieczka ( z Kuderą i Godulą ) by uczcić
pamięć wielkiego Ślązaka. Spowodowało to kilkudniowe zamieszki o charakterze
narodowościowym, przerwane wybuchem II powstania śląskiego. [37] W 1921 r. stworzono tu oddziałek powstańczy.
W tym samym roku przeprowadzono plebiscyt, w którym ludność miała wypowiedzieć
się w sprawie przynależności państwowej. W Pilchowicach za Polską głosowały 203
osoby, za Niemcami 399.[38]Wyniki
plebiscytu zadecydowały o przyłączeniu Pilchowic do Niemiec. Granicę
przeprowadzono w 1922 r. Nowy podział wymagał dostosowania gospodarki, połączeń
komunikacyjnych, zmienił więzi handlowe. W Pilchowicach szpitale utraciły
pacjentów zza granicy ( ze strony Wilczej i Szczygłowic
).
W 1939 r. wybuchła II wojna. I tym razem historia
okrutnie obeszła się
z mieszkańcami. Wielu mężczyzn już nigdy nie wróciło z frontu. Szpital
ponownie zamieniono na lazaret. Wieś znalazła się na skraju niemieckiej linii
obronnej. Wojska radzieckie w Pilchowicach pojawiły się 26.01.1945 r. ok.
3.30 nad ranem. W centrum toczono
walki. Została wyzwolona, lecz to co Rosjanie pozostawili po sobie budziło
przerażenie. Szpital prowadzony przez siostry spalono, trzy z nich zastrzelono.
Siostry z Domu Dziecka
wyjechały wcześniej wraz z dziećmi do Niemiec. Budynek szpitala Bonifratrów
ocalał tylko dlatego, że Niemców wcześniej wywieziono, a pozostali tam tylko
żołnierze radzieccy i mongolscy.
Chociaż to co było możliwe sowieci
rozgrabili. Spalili budynek dawnego seminarium, dworzec kolejki wąskotorowej,
szyny zniszczyli, wiele z
domów prywatnych podobnie legło w gruzach. Rosjanie nie tylko niszczyli,
rabowali, palili, dopuszczali się
również gwałtów na miejscowej ludności. [39]
Po wojnie powoli życie wracało do normy, ale i wtedy
historia dała o sobie znać. Siostry Służebniczki NMP w 1954 r. w ramach akcji ,,
X 2” zgodnie z zarządzeniem władz komunistycznych wysiedlono do obozu
przymusowej pracy i internowania w Staniątkach. W tym celu powołano specjalny sztab składający się z
pracowników Urzędu ds. Wyznań, UB, KW
PZPR, MBP i Prezydium WRN. Po czasie siostry wróciły, lecz ich majątek
upaństwowiono. Podobnie dobra swe utracili Bonifratrzy.[40]
Po II wojnie ponownie na ziemiach odzyskanych, a i w
Pilchowicach, rozgorzał tygiel narodowościowy. Wielkie mocarstwa na konferencji
w Poczdamie ( 17.07. – 2.08. 1945 ) zdecydowały o przebiegu granic i
uregulowaniu stosunków narodowościowych. W wyniku powyższych postanowień na Śląsku
część Niemców wysiedlono do Niemiec
lub sami wyjechali, Ślązacy – pozostali, przybyli repatrianci. Ludność
Pilchowic składała się z
wypędzonych, miejscowych, przesiedlonych i przybyłych. Byli to ludzie o
odmiennych tradycjach, mentalności, doświadczeniach wojny, narodowości, języku,
a nawet technice gospodarowania. Pomimo tych różnic udało się im nawiązać
kontakt.
Ø Abłamowicz D., Jak
gospodarzyli nasi przodkowie, (w:) Nowiny Gliwickie, brak
numeru i roku wydania,
Ø Choroś M., Jaraczek Ł.,
Zmiany nazw miejscowości i nazwisk przed
II wojną światową
i po 1945r. (w:) Przebudź się serce moje, i pomyśl, Berlin – Opole 1995,
Ø
Chrząszcz J., Festschrift zum hundertjahrigen
Jubilaum des Klosters der Bermherzigen
Bruder in Pilchowitz, Breslau 1914,
Ø Derdziński R., Pilchowice. Herb gminy. Studium historyczno – heraldyczne, praca
napisana dla potrzeb Urzędu Gminy, 2002,
Ø Derdziński R.,
Pilchowice, http://www. kki. net.pl/~derdzińscy/pilchowice.
htm,
Ø Gerlic H.,
Kościół katolicki na Ziemi Gliwickiej w okresie od reformacji
do sekularyzacji, Rocznik Muzeum w Gliwicach, T. XV, cz. I,
Gliwice 2000,
Ø
Haber
ficht, Breslau 1845; Von altern Pilchowitz und seinem Kloster,
Ø
Hojka H., Stąd nasz ród.
Materiały pomocnicze do nauki historii regionalnej, cz. II,
Knurów 1995,
Ø
Klos E., Rode M., Stepf W., Die Bau u. Kunstolenkmaler des kreises
Tost – Gleiwitz,
Breslau 1943,
Ø Koziełek A., Knurów i
Krywałd. Kronika na tle historii Ziemi Gliwickiej, Katowice
1937,
Ø Łobozek M. M., Klasztor i
szpital Braci Miłosierdzia w
Pilchowicach, Cieszyn 1997,
Ø wyd. H. Margraf, J. W. Schulte, Codex diplomaticus Silesiae, T. XIV, Liber fundationis
episcopatus Vratislaviensis,
Ø
„Oberschlesien
im Bild“ nr 16 z 14 IV1932,
Ø Panic I, Historia
osadnictwa w księstwie opolskim we
wczesnym średniowieczu,
Rozprawy i Studia Muzeum Ślaskiego, Katowice 1982,
Ø Schmidt J., Kościoły Ziemi Gliwickiej. Die Kirchen der Diozese Gleiwitz. Pilchowice,
Gliwice 2004,
Ø Stoob H., Johanek P., Deutsches Stadtebuch. Handbuch
stadtischer Geschichte, Stuttgart
– Koln, 1995,
Ø Szuba S. Ewelina ( Aniela )
AM, Działalność Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP
na Ziemi Gliwickiej, Rocznik Muzeum w Gliwicach, T. XV, cz. II, Gliwice 2000,
Ø
Triest F., Topographisches Handbuch von
Oberschlesien, Breslau 1865,
Ø Trunkhard A., Dzieje miasta
Rybnika i dawniejszego państwa rybnickiego na Górnym
Śląsku. Na podstawie wydanej w 1861 r. kroniki Franciszka Idzikowskiego,
Rybnik
1925.
Opracowała mgr Bożena Magiera
[1] R. Derdziński, Pilchowice. Herb gminy. Studium historyczno – heraldyczne,
praca napisana dla potrzeb Urzędu Gminy, 2002,
za: F. Moroń, Rozwój sieci parafialnej w diecezji katowickiej do końca
XV w. ( w:) Śląskie Studia Historyczno – Teologiczne, T. II, Katowice 1970, s.
111 – 112; (...); J.K. Horwat, Księstwo Bytomskie. Jego podziały do końca XV
w., Muzeum w Gliwicach, Seria Monograficzna, nr 2, Gliwice 1993, (...); I. Panic, Historia osadnictwa w księstwie opolskim we wczesnym średniowieczu,
Rozprawy i Studia Muzeum Ślaskiego, Katowice 1982,
[2] Ryszard Derdziński, Pilchowice, http://www.
kki. net.pl/~derdzińscy/pilchowice. htm,
[3] Dominik Abłamowicz, Jak gospodarzyli nasi przodkowie, (w:) Nowiny Gliwickie, brak numeru i roku wydania; Ryszard Derdziński, Pilchowice. Herb gminy...,
[4] Idzi Panic, Historia osadnictwa w księstwie opolskim we wczesnym średniowieczu, Muzeum Śląskie, s. 95, Katowice 1992,
[5] R. Derdziński, Pilchowice. Herb gminy. Studium historyczno – heraldyczne, praca napisana dla potrzeb Urzędu Gminy, 2002,
[6] Liber fundationis episcopatus
Vratislaviensis, wyd. H. Markgraf, J. W. Schulte ( w:) Codex diplomaticus Silesiae, T. XIV, s. 97,
[7] łan – dawna jednostka powierzchni gruntu o bardzo różnej wartości. W Polsce łan kmiecy –3,9 ha, łan staropolski – 146 – 156 ha, ł. francuski ( niem.) – 23-27ha, ł. królewski – 50,54ha,
wiardunek – średniowieczna jednostka pieniężna używana w Polsce i p. sąsiednich, równy ¼ grzywny, w XIV i XVw. równy 12 groszom,
grzywna – średniowieczna jednostka pieniężna 1 grzywna = 24 szkojca,, od XIV – 1 grzywna = 48 groszom,
[8] Alojzy Koziełek, Knurów i Krywałd. Kronika na tle historii Ziemi Gliwickiej, Katowice 1937,
[9] Ryszard Derdziński, Pilchowice. Herb gminy. Studium historyczno – heraldyczne, praca napisana dla potrzeb Urzędu Gminy, 2002,
[10] Tamże...,
[11] Haber ficht, Breslau 1845; Von altern
Pilchowitz und seinem Kloster, (w:) „Oberschlesien im Bild“ nr 16 z 14 IV1932,
[12] Klos E., Rode M., Stepf W.,
Die Bau u. Kunstolenkmaler des kreises Tost – Gleiwitz, Breslau 1943,
[13] H. Stoob, P. Johanek, Deutsches Stadtebuch. Handbuch stadtischer
Geschichte, Stuttgart – Koln 1995,
[14] Ryszard Derdziński, Pilchowice, http://www.kki.net.pl/~derdzińscy/pilchowice.htm, za: Tabele podatku gruntowego i ludności wsi śląskich z ok. 1765r. Polska Akademia Nauk, Instytut Historii, Wrocław 1975,
[15] Tamże ...,
[16] Tamże... ,
[17] M. Choroś, Ł. Jaraczek, Zmiany nazw miejscowości i nazwisk przed II wojną światową i po 1945r. (w:) Przebudź się serce moje, i pomyśl, s. 466, Berlin – Opole 1995,
[18] I. Panic, Kształtowanie się organizacji parafialnej w regionie gliwickim w średniowieczu, Rocznik Muzeum w Gliwicach, T. XVI ( 1,2 ) 2000,
[19] Tamże...,
[20] Tamże...,
[21] Tamże, ..., s. 26,
[22] H. Gerlic, Kościół katolicki na Ziemi Gliwickiej w okresie
od reformacji do sekularyzacji, Rocznik Muzeum w Gliwicach, T. XV, cz. I,
Gliwice 2000,
[23] H. Gerlic,..., ss. 46 –47,
[24] Tamże, ..., s. 47,
[25] R. Derdziński, Pilchowice. Herb gminy. Studium historyczno – heraldyczne, praca napisana dla potrzeb Urzędu Gminy, 2002,
[26] Tenże, Pilchowice, http...,
[27]
J.Schmidt, Kościoły Ziemi Gliwickiej. Die Kirchen der Diozese Gleiwitz.
Pilchowice, Gliwice 2004,
[28] H. Gerlic, Kościół katolicki na Ziemi Gliwickiej w okresie od reformacji do sekularyzacji, Rocznik Muzeum w Gliwicach, T. XV, cz. I, Gliwice 2000,
[29] J.Schmidt, Kościoły...,
[30] Trunkhardt A., Dzieje miasta rybnickiego i dawniejszego państwa rybnickiego na Górnym Śląsku. Na podstawie wydanej w 1861r. kroniki Franciszka Idzikowskiego, Rybnik (brak daty),
[31] Johannes Chrząszcz, Festschrift zum
hundertjahrigen Jubilaum des Klosters der Bermherzigen Bruder in Pilchowitz, s. 14, Breslau
1914,
[32] R. Derdziński, Pilchowice. Herb gminy. Studium historyczno – heraldyczne, praca napisana dla potrzeb Urzędu Gminy, 2002,
[33] E.Klos, H.Rode, W. Stepf, Die Bau – u.
Kunstdenkmaler des kreises Tost – Gleiwitz, Breslau 1943,
[34] F. Triest, Topographisches Handbuch von
Oberschlesien, Breslau 1865,
[35] M.M. Łobozek, Klasztor i szpital Braci Miłosierdzia w Pilchowicach, Cieszyn 1997,
[36] S. Ewelina ( Aniela ) Szuba AM, Działalność Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP na Ziemi Gliwickiej, Rocznik Muzeum w Gliwicach, T. XV, cz. II, Gliwice 2000,
[38] H.Hojka, Stąd nasz ród. Materiały pomocnicze do nauki historii regionalnej, cz. II, s. 32,Knurów 1995,
[39] S. Ewelina ( Aniela ) Szuba AM, Działalność Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP na Ziemi Gliwickiej, Rocznik Muzeum w Gliwicach, T. XV, cz. II, s. 633, Gliwice 2000,
[40] Tamże,...,M.M. Łobozek, Klasztor... .