UCHWAŁA Nr XXXVI/255/06
z dnia 22 czerwca 2006 r.
w sprawie: regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pilchowice.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 oraz art. 40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), w związku z art. 10 ustawy z 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego
RADA GMINY PILCHOWICE
uchwala:
Regulamin utrzymania czystości i porządku na
terenie Gminy Pilchowice, zwany dalej regulaminem, w następującej treści:
Rozdział 1
Postanowienia
ogólne
§ 1
Regulamin określa szczegółowe zasady
utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach, wymagania wobec osób
utrzymujących zwierzęta domowe oraz wymagania utrzymywania zwierząt
gospodarskich w zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych na
terenie Gminy Pilchowice.
§ 2
Regulamin obowiązuje:
1) mieszkańców gminy Pilchowice oraz inne osoby przebywające na terenie gminy Pilchowice,
2) właścicieli/użytkowników nieruchomości i gospodarstw rolnych,
3) właścicieli punktów handlowych, gastronomicznych, parkingów, obiektów sportowych itp.,
4) wykonawców robót budowlanych,
5) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,
6) zarządców dróg,
7) organizatorów imprez o charakterze publicznym,
8) przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
§ 3
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady
powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów
niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na
swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach
domowych;
2) odpady komunalne wielkogabarytowe – rozumie się przez to odpady, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę, w workach lub typowych pojemnikach;
3) nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
4) stacjach zlewnych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;
5) właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
6) zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania;
7) chodniku – wydzielona część drogi publicznej służąca dla ruchu pieszego położona bezpośrednio przy granicy nieruchomości;
8) jeżeli nieruchomość
jest zabudowana budynkami wielorodzinnymi, w których ustanowiono odrębną własność
lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd
nieruchomością wspólną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994
roku o własności lokali /Dz.U. z
1994 r. Nr 85, poz. 388 z późniejszymi zmianami/ lub właścicieli lokali, jeżeli
zarząd nie został wybrany.
Rozdział 2
Wymagania w
zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości
i na terenach służących do użytku
publicznego
§ 4
1. Właściciele/użytkownicy nieruchomości zobowiązani są do utrzymania na ich terenie porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego również wykaszania traw co najmniej dwa razy w roku.
2. Podmioty wskazane w § 2 w pkt 3-8 mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego, z chodników przylegających bezpośrednio do nieruchomości z dróg, przystanków komunikacyjnych oraz placów i chodników w sposób nie powodujący zakłóceń ruchu pieszych i pojazdów. Usuwanie błota śniegu i lodu powinno odbywać się niezwłocznie, natomiast innych zanieczyszczeń - w miarę potrzeby.
3. Właściciele nieruchomości/użytkownicy zobowiązani są do usuwania sopli lodu i nawisów śniegu z dachu, rynien i innych części nieruchomości stwarzających zagrożenie dla przechodniów.
4. Placówki handlowe, gastronomiczne i nieruchomości, na
których prowadzona jest działalność gospodarcza, powinny być wyposażone w
pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych, dodatkowo placówki handlowe i
gastronomiczne – w kosze uliczne.
5. Miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne,
przystanki komunikacji są przez zarządców dróg lub przedsiębiorców użytkujących
tereny komunikacji publicznej obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe
kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:
-
na drogach publicznych kosze rozmieszcza się w miejscach
o dużym natężeniu ruchu pieszego,
-
na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować w
obrębie przystanku,
-
pojemność koszy ulicznych rozstawionych na drogach i
przystankach powinna wynosić od 10l do 60l,
-
kosze należy utrzymywać w stanie technicznym
uniemożliwiającym wydostanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu lub innych
czynników zewnętrznych.
8. Mycie i drobne naprawy pojazdów, związane z ich bieżącą eksploatacją, mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Przy czym poza warsztatami naprawczymi zabrania się prowadzenia prac blacharsko-lakierniczych.
Rozdział 3
Zasady zbierania
odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na nieruchomościach
oraz innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego
§ 5
1.
Odbiór odpadów komunalnych na terenie Gminy Pilchowice
prowadzony jest z gospodarstw domowych głównie poprzez system workowy (worki o
pojemności do
2.
Mieszkaniec rocznie zbiera do worka/kubła odpady o
masie 223kg i objętości 0,97m3 przy czterotygodniowym cyklu wywozu
potrzebuje on
3. Właściciele/użytkownicy nieruchomości mają obowiązek wyposażenia jej w dostateczną ilość worków lub pojemników służących do gromadzenia poszczególnych rodzajów odpadów.
4. Właściciele/użytkownicy nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów: opakowań z tworzyw sztucznych, opakowań ze szkła i metali poprzez system kolorowych worków, a także odpadów wielkogabarytowych, odpadów pochodzących z palenisk domowych (żużel, popioły) oraz zbierania odpadów niebezpiecznych i składania ich w wyznaczonych miejscach zgodnie § 6.
5. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować worki o następujących
parametrach:
- zielone z nadrukiem szkło oraz logo jednostki odbierającej, worki o grubości – 0,05mm o wymiarach: 60cm x 80cm,
- żółte z nadrukiem plastik i puszki po napojach i konserwach oraz logo jednostki odbierającej, worki o grubości: 0,07mm o wymiarach: 70cm x 110cm.
6. Zabrania się gromadzenia w workach/pojemnikach śniegu, lodu, gorącego popiołu, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej innych niż komunalne i odpadów medycznych.
7. Właściciel/użytkownik nieruchomości
jest obowiązany wystawiać odpady przy drodze głównej w workach lub pojemnikach
w czasie ustalonego wywozu odpadów, w sposób umożliwiający ich odbiór bez
narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.
8. Szczelny zbiornik bezodpływowy na
nieczystości ciekłe lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w
sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu
uprawnionego w celu ich opróżnienia.
9. Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być wystawione przy nieruchomościach w uzgodnionym terminie wywozu, w miejscu nie utrudniającym korzystania z nieruchomości i dogodnym dla firmy wywozowej.
10. Odpady powstające w wyniku remontów, rozbiórki obiektów, zmiany pokryć mogą być wywożone na indywidualne zlecenie za odrębną odpłatnością.
11. Odbiór zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego odbywać się będzie w określonym terminie i w wyznaczonym miejscu przez Urząd Gminy, o czym mieszkańcy na bieżąco będą informowani.
§ 6
Odpady niebezpieczne
zbierane w gospodarstwach domowych należy składować w wyznaczonych miejscach
przez Gminę ( np. leki przeterminowane w aptekach, baterie w placówkach
oświatowych oraz wyznaczonych placówkach handlowych).
System odbioru
odpadów niebezpiecznych, które należy wyłączyć ze strumienia odpadów
komunalnych z gospodarstw domowych będzie poszerzany o czym mieszkańcy będą na bieżąco
informowani.
§ 7
Na terenie Gminy, mając na uwadze zasady
utrzymania czystości i porządku, zabrania się:
1) indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych,
2) wylewanie nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do
tego celu stacjami zlewnymi,
3) indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez
właścicieli nieruchomości,
4) wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia
odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni
dachów, pojazdów, itp.
§ 8
Mieszkańcy gminy oraz osoby inne przebywające
na jej terenie zobowiązani są do korzystania z koszy ulicznych lub zabierania
odpadów ze sobą w przypadku ich braku, w celu uniknięcia zaśmiecania terenów
użytku publicznego.
§ 9
Organizator imprezy o charakterze publicznym
zobowiązany jest do:
1) wyposażenia
miejsca, w którym się ona odbywa w odpowiednią ilość pojemników na odpady stałe
a także zapewnienia odpowiedniej liczby szaletów przenośnych,
2) zawarcia z uprawnionymi podmiotami umowy na dostarczenie pojemników i szaletów oraz ich opróżnienie i
uprzątnięcie.
§ 10
1. Górną stawkę opłaty za odbieranie odpadów
komunalnych i usuwania nieczystości ciekłych zebranych na terenie nieruchomości corocznie
określa Rada Gminy
w drodze uchwały.
2. Górną stawkę opłaty za odbieranie odpadów
komunalnych określa się na podstawie średniej ilości wytwarzanych odpadów,
częstotliwości odbierania odpadów zgromadzonych w workach/pojemnikach oraz
rzeczywistych kosztów związanych z zagospodarowaniem odpadów.
3. Górną
stawkę opłaty za usuwanie nieczystości ciekłych określa się na podstawie
kosztów transportu oraz oczyszczania 1m3 ścieków.
4. Opłata za odbiór odpadów komunalnych będzie
określana od każdej osoby zameldowanej lub przebywającej w gospodarstwie
domowym.
5. Opłata za usuwanie nieczystości ciekłych
będzie określana za 1m3 ścieków.
6. Opłata pobierana przez przedsiębiorcę
świadczącego usługę w zakresie odbierania odpadów komunalnych i usuwania
nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości nie może przekroczyć
górnej stawki opłaty, o której mowa w ust. 1.
§ 11
1. Właściciel nieruchomości usytuowanej na terenach nieuzbrojonych w sieć
kanalizacji sanitarnej, w celu gromadzenia wytworzonych nieczystości ciekłych,
powinien wyposażyć nieruchomość w szczelny zbiornik bezodpływowy bądź
przydomową oczyszczalnię ścieków. Pojemność zbiornika bezodpływowego powinna
być dostosowana do ilości osób stale lub czasowo przebywających na terenie
nieruchomości, w taki sposób by opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz
w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia. Przepustowość przydomowej
oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób
zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach
odrębnych. Określając wielkość i przepustowość tych urządzeń należy przyjąć
następujący wskaźnik wytwarzania ścieków:
-
mieszkańcy – 3,0m3/osobę/miesiąc,
-
pralnie usługowe –
17,0dm3/kg bielizny/dobę,
-
bary, restauracje,
jadłodajnie – 3m3/miejsce/miesiąc,
-
kawiarnie – 0,8m3/miejsce/miesiąc,
-
sklepy spożywcze –
2,0m3/zatrudnionego/miesiąc,
-
pozostałe sklepy –
0,9m3/zatrudnionego/miesiąc,
-
apteki – 3,0m3/zatrudnionego/miesiąc,
-
przychodnie
lekarskie – 0,5m3/zatrudnionego/miesiąc,
-
zakłady fryzjerskie
i kosmetyczne – 4,5m3/zatrudnionego/miesiąc,
-
pozostałe zakłady
usługowe – 0,45m3/zatrudnionego/miesiąc,
-
zakłady produkcyjne
bez natrysków – 0,45m3/zatrudnionego/miesiąc,
-
zakłady produkcyjne
z natryskami – 1,5m3/zatrudnionego/miesiąc.
2. Z chwilą wybudowania i uruchomienia
kanalizacji sanitarnej właściciele nieruchomości mają obowiązek przyłączenia się
do niej w ciągu 6-ciu miesięcy.
Po przyłączeniu się do kanalizacji sanitarnej
szambo należy opróżnić i wydezynfekować.
Rozdział 4
Częstotliwość i
sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
§ 12
1. Odbiór odpadów komunalnych stałych od
właścicieli/użytkowników dokonywany będzie przez uprawnioną jednostkę wywozową nie rzadziej
niż:
-
1 raz w
miesiącu z gospodarstw domowych w zabudowie jednorodzinnej,
-
2 razy w
miesiącu z obiektów użyteczności publicznej, gospodarstw domowych w zabudowie
bliźniaczej, szeregowej oraz budynków wielorodzinnych (tj.
osiedle Piaski w Pilchowicach, część ul. Piaskowej w Pilchowicach, osiedle przy
ul. Leśnej w Żernicy, budynki wielorodzinne – bloki przy ul. Górniczej w Żernicy, budynek
wielorodzinny przy ul. Gliwickiej 1 w Wilczy i
placówek oświatowych opalanych
gazem lub olejem),
-
6 razy w
roku odbiór wysegregowanych odpadów opakowaniowych (szkło, plastik, puszki),
-
1 raz w
miesiącu odbiór żużla w okresie grzewczym,
-
2 razy w
roku odbiór odpadów komunalnych wielkogabarytowych.
2. Opróżnianie koszy ulicznych i na przystankach
odbywać się będzie 1 raz w tygodniu i każdorazowo w przypadkach wcześniejszego
ich zapełnienia przez podmiot zajmujący się bieżącym utrzymaniem czystości dróg
i przystanków.
3. Właściciele nieruchomości wyposażonych w
zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością wynikającą
z pojemności tych zbiorników i w sposób wykluczający zanieczyszczenie gleby i
wód podziemnych.
4. Częstotliwość opróżniania zbiorników oczyszczalni przydomowych z osadów
ściekowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.
§ 13
1. Wykonanie obowiązków, o których mowa w §
12 i 13 właściciele/użytkownicy nieruchomości zapewniają poprzez zawarcie umowy z
gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie Wójta
Gminy na odbieranie odpadów komunalnych
od właścicieli/użytkowników nieruchomości i opróżniania zbiorników bezodpływowych.
2. Właściciele/ użytkownicy zobowiązani są do udokumentowania korzystania z
takich usług przez
okazanie umowy, o której mowa w § 13
ust.1.
3. Umowę i dowody ponoszonych opłat należy przechowywać przez okres 5-ciu
lat.
4. Kontrole w w/wym.
zakresie mogą przeprowadzać upoważnieni przez Wójta Gminy Pilchowice pracownicy
administracji samorządowej.
§ 14
Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz oczyścić teren bezpośrednio po zakończeniu imprezy i tereny przyległe jeżeli jest taka potrzeba.
Rozdział 5
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów
§ 15
System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
– do 31 grudnia 2010 roku - do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,
– do 31 grudnia 2013 roku - do nie więcej niż 50%,
– do 31 grudnia 2020 roku - do nie więcej niż 35%,
w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995 wynoszących 478Mg.
§16
Obowiązek ograniczenia masy odpadów
ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, o którym mowa w §15
realizuje się przez nałożenie na właścicieli/użytkowników nieruchomości
obowiązku określonego w § 17.
Rozdział 6
Inne wymagania
wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami
§ 17
1. Zobowiązuje się właścicieli/użytkowników
nieruchomości do kompostowania odpadów ulegających biodegradacji (odpady
roślinne i odpady kuchenne
za wyjątkiem mięsa) powstających na terenie nieruchomości we własnym zakresie i
na własne potrzeby za wyjątkiem gospodarstw domowych w zabudowie bliźniaczej,
szeregowej oraz budynków
wielorodzinnych (tj. osiedle Piaski w Pilchowicach, część ul. Piaskowej w
Pilchowicach, osiedle przy ul. Leśnej w Żernicy, budynki wielorodzinne – bloki
przy ul. Górniczej w Żernicy, budynek wielorodzinny przy ul. Gliwickiej 1 w
Wilczy i placówek oświatowych).
2. Dopuszcza się spalanie suchych pozostałości
roślinnych poza instalacjami
i urządzeniami na terenie nieruchomości jeżeli nie narusza to
przepisów odrębnych .
Rozdział 7
Obowiązki osób
utrzymujących zwierzęta domowe
§ 18
1. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są
do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi
oraz zwierząt, a także zapewnienia, aby zwierzęta te nie powodowały
uciążliwości dla otoczenia typu hałas (zwłaszcza w porze nocnej) lub odory.
2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi
właściwej opieki , a w szczególności nie pozostawiania
ich bez dozoru.
§ 19
Utrzymujący psy są
zobowiązani do:
1) zarejestrowania psa u Sołtysa w terminie 14 dni od wejścia w
jego posiadanie,
2) opłacania podatku od posiadania psa (psów), którego wysokość
ustala corocznie Rada Gminy,
3) w razie utraty psa, właściciel zobowiązany jest do
zgłoszenia tego faktu, w celu wykreślenia psa z rejestru, w terminie 14 dni,
4) właściciel psa rasy niebezpiecznej musi uzyskać stosowną
decyzję wydaną przez Wójta Gminy Pilchowice,
5) zabezpieczenie nieruchomości dla psów wolno biegających przed
wydostaniem się ich tj.: ogrodzenie oraz odpowiednie oznakowanie tabliczką ze
stosownym ostrzeżeniem w sposób uniemożliwiający dostęp osób trzecich,
6) prowadzenia psa na uwięzi, a psu rasy
uznawanej za agresywną
do nałożenia kagańca,
7) prowadzenia psa bez smyczy tylko w miejscach mało
uczęszczanych, pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun)
sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem,
8) nie wprowadzania psów na teren placów zabaw i piaskownic dla
dzieci,
9) nie wprowadzania psów do placówek handlowych,
gastronomicznych i innych obiektów publicznego użytku, jeżeli wynika to z
oznakowania,
10) usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez
psy na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, postanowienie nie dotyczy
osób niewidomych, korzystających z psów przewodników.
§ 20
Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach
mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem
się z pomieszczenia.
§ 21
Gmina zapewnia ochronę przed bezdomnymi
zwierzętami lub pozostawionymi czasowo bez opieki poprzez interwencyjne
wyłapywanie zwierząt bezdomnych oraz zapewnienie opieki i schronienia wyłapanym zwierzętom.
§ 22
Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie Gminy reguluje odrębna uchwała Nr XLIII/293/02 Rady Gminy Pilchowice z dnia 26 września 2002r. w/s wyłapywania zwierząt na terenie Gminy Pilchowice oraz o dalszym postępowaniu z nimi.
Rozdział 8
Zasady utrzymywania zwierząt
gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 23
Zakazuje się chowu i utrzymywania zwierząt
gospodarskich i ptactwa hodowlanego w obrębie zespołu budynków mieszkalnych
jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej, szeregowej oraz wielorodzinnej.
§ 24
1. Zezwala się na utrzymywanie zwierząt
gospodarskich na terenach nieruchomości poza obszarem wymienionym w § 20, pod warunkiem przestrzegania
następujących zasad:
1) posiadania budynków gospodarskich
przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo
budowlane (Dz.U. z 2003r. Nr 207, poz.2016 z późn. zm.),
2) wytworzone podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości będą
gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować
zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,
3) nie powodowania przez prowadzoną hodowlę
uciążliwości, w szczególności zapachowych dla współużytkowników oraz
użytkowników nieruchomości sąsiednich,
4) przestrzegania obowiązujących przepisów
sanitarno-epidemiologicznych.
2. Właściciele padłych
zwierząt gospodarskich mają obowiązek przekazania ich do utylizacji
.
Rozdział 9
Obszary
podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 25
1. Właściciele/użytkownicy nieruchomości
zobowiązani są przeprowadzania dwa razy w roku deratyzacji na terenie
nieruchomości.
2. Deratyzację należy przeprowadzić w okresie wiosennym (kwiecień) i w
okresie jesiennym (październik).
3. W razie zwiększonej ilości gryzoni Wójt Gminy
w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym wyda zarządzenie,
w którym określi dodatkowe terminy i obszary przeprowadzenia deratyzacji.
4. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają
właściciela nieruchomości.
Rozdział 10
Przepisy końcowe
§ 26
Nadzór nad przestrzeganiem przepisów Regulaminu
sprawuje Wójt Gminy Pilchowice.
§ 27
W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów
niniejszego Regulaminu stosowane będą środki egzekucyjne określone w ustawie o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
§ 28
Traci moc
uchwała Nr XLIII/295/2002 Rady Gminy Pilchowice z dnia 26 września 2002r. w
sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy
Pilchowice.
§ 29
Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Śląskiego.